De hittade ett tomrum som företag uppenbarligen efterfrågade – som i korthet handlar om bra gåvokort till sin personal – och fyllde det sedan snabbt med ett stort utbud av högklassiga presenter från ett 50-tal välkända varumärken som de anställda smidigt väljer ut själva.
Charma har på kort tid blivit det givna valet för många företag som vill ge bort bra och uppskattade gåvor till sina medarbetare.
– Vi är väldigt kundcentrerade och älskar att bolla med olika företag och sedan ordna skräddarsydda lösningar som passar perfekt för just dem, säger ena grundaren Jonas Theodor.
Husgeråd som bra knivar och fina grytor. Sociala nöjen som boulespel och bärbara grillar. Tekniska hjälpmedel som trådlösa hörlurar och portabla strandhögtalare. Eller varför inte välja en användbar hushållsmaskin, som en effektiv blender eller kanske en stilren slowcooker?
Och dessutom alltid med alternativet för alla mottagare att i stället skänka vidare hela värdet av företagsgåvan till välgörenhet och bättre behövande.
Ja, säg de möjligheter som inte finns i Charmas omfattande gåvokatalog.
– När vi gjorde en marknadsanalys insåg vi snabbt att företagsbranschen är ganska förlegad när det kommer till presenter. Och vi som har teknisk bakgrund förstod att det måste gå att göra en lösning som är enklare, smidigare och mycket bättre, säger den andra grundaren Marcus Andelius.
Charma företaget med heta sommargåvor
Här ser du hela utbudet
Har arbetat tillsammans länge
Han och kollegan har känt varandra i många år nu och de började med att tillsammans utveckla spel och appar, där Marcus Andelius hade den grafiska kunskapen och Jonas Theodor den tekniska.
2017 drog de så igång ett större presentprojekt riktat mot privatpersoner under namnet Paketleken och när det sedan kom förfrågningar i samma anda från företagshåll drog de även igång Charma, som alltså enbart fokuserar på presenter från företag till sina anställda.

Jonas Theodor och Marcus Andelius har både känt varandra och arbetat tillsammans i många år.
Och det är enkelt – för företagen väljer bara vilket belopp gåvokorten ska ligga på och mottagaren väljer sedan själv ut sin gåva bland mängder av tillgängliga produkter online.
– Vår ambition är att förenkla för företag att ge bort riktigt bra presenter till sina anställda. Så vi arbetar ständigt med att alltid ha ett väldigt bra sortiment av uppskattade produkter från många olika välkända varumärken. Men det handlar också mycket om att skapa smidiga lösningar som gör det lättare att visa sin personal uppskattning, säger Marcus Andelius och fortsätter:
– Som att uppmärksamma att en person varit anställd i x antal år och sedan ha en lösning som gör det enkelt för arbetsgivaren att lyfta fram det med en passande gåva. Kanske med en personlig hälsning, det väljer helt beställaren.
Passa på att charma företaget med heta gåvor till sommaren!
Ska alltid vara smidigt och personligt
Andra uppskattade gåvotillfällen är förstås över julen, påsken – och nu på sommaren då Charma har gott om färdiga paket med till exempel kylväska, bouleset och vattenflaska. Men gåvokorten funkar givetvis lika bra att ge bort som pris i säljtävlingar eller om man vill ge bort något uppskattat till sina egna företagskunder.
Det ska oavsett – alltid – vara enkelt, smidigt och personligt, något som uppenbarligen uppskattas av kunderna. Charma startade i sin nuvarande form hösten 2020 och inte ens två år senare är de hela 15 anställda.
En förklaring till framgången är att de har stora lager och alltså nästan alltid har de produkter som de marknadsför inne, vilket förstås ligger bakom att kunderna är så nöjda. En annan förklaring är att de också erbjuder gott om varumärken som verkligen går hem hos gemene man, som till exempel Orrefors, Global, Rituals och Kosta Boda, för att bara nämna några få.
Välbyggd hemsida och effektiv logistik
– Företag har verkligen efterfrågat roligare presenter, det insåg vi snabbt, men kanske inte att Charma skulle bli så här uppskattat på så kort tid. Det visar verkligen att behovet fanns. Så det är häftigt att ha byggt något som fyller en stor funktion på marknaden och som också ger människor jobb. Det är vi stolta över, säger Jonas Theodor.
Charma är helt enkelt en aktör som hela tiden lyssnar på sin omvärld och som alltid har ena örat mot marken.

Kanske ett bouleset – eller ge bort hela gåvans värde till välgörande ändamål. Mottagaren bestämmer.
Det fanns uppenbarligen en efterfrågan för ett bra gåvoutbud, där man via en välbyggd hemsida och effektiv logistik gör det väldigt enkelt för företag att ge bort presenter. Men det finns alltså också en möjlighet för mottagaren att skänka vidare gåvans hela värde till välgörande ändamål.
– Vill man inte ha något fysiskt kan man skänka gåvan till välgörenhet. Som till hygienkit för människor på flykt eller olika miljöprojekt. Och för varje gåvokort kommer vi också att skänka första hjälpen-paket till människor på flykt i Ukraina, säger Marcus Andelius.
Lägger stor energi på välgörenhet
Jonas Theodor nickar och fortsätter:
– Det är ett stort fokus på både välgörenhet och hållbarhet i världen i dag och det är givetvis något som vi också lägger stor energi på.
Så hur arbetar ni när det kommer till hållbarhet?
– Vi erbjuder givetvis digitala gåvokort och märker också upp produkter som står för stor hållbarhet. Är den tillverkad i Sverige? Hur mycket har den snurrat runt rent geografiskt och är den tillverkad av återvunnet material? Det ska finnas produkter uppmärkta med ”hållbart val”, för den möjligheten ska vi ge mottagarna, säger Jonas Theodor.
– Och när vi letar efter nya produkter kan vi kolla att leverantören jobbar aktivt med hållbarhet, att allt helt enkelt känns sjyst. Där finns det också certifikat att titta på. Det är också ett krav som många av våra kunder har, att företagen måste samarbeta med leverantörer som har ett bra hållbarhetsarbete, fortsätter Marcus Andelius.
Så om man anlitar Charma vet man att det blir smidigt, reko och, icke att förringa, mycket kundvänligt.
– Vi är otroligt kundorienterade, alla ska vara nöjda hela tiden. Så de ska inte behöva vänta en dag på ett svar om de undrar något, helst av allt ska vi återkomma inom bara ett par timmar. Och vill de ha en viss logotyp på en handduk så löser vi det, och blir något mot förmodan fel så löser vi det direkt då med, säger Marcus Andelius.

Charmas välsorterade gåvosortiment är fyllt av produkter från välkända märken.
Sommargåvor som garanterat gör succé hos personalen
Här ser du de hetaste produkterna
Hjälpte kund på julafton
Han skrattar och tar sedan ny ansats:
– Jag pratade med en kund på julafton. Det var ett digitalt utskick där de skrivit fel adress och någon anställd inte hade fått sin gåva. Men det löste vi givetvis direkt, för kunden ska bli blown away av vår kundservice.
Så om min chef skulle vilja ge mig och mina kollegor något – hur går detta då tillväga rent krasst?
– Det är hur smidigt som helst. När man bestämt värdet på gåvan på vår hemsida så skickar vi ut gåvokorten, kanske med en hälsning, till mottagarens hem. Om man nu inte vill dela ut dem själv. Där finns sedan en unik kod med instruktioner där man sedan besöker presentbanken.se och väljer ut sin gåva. Produkterna finns i en mängd olika valörer och vill man ha en personlig variant på hemsidan från ett visst företag när de anställda surfar in så går givetvis det att lösa också.
Så det är smidigt att beställa gåvokort, det finns ett stort utbud från eftertraktade varumärken, de investerar i en hållbar framtid och prioriterar en mycket kundorienterad service… Ja, där har ni alltså fyra av de ben som Charmas snabba framgång vilar på.