Att ta hand om sina anställda och att ge dem den där lilla extra uppskattningen är viktigt för rekryteringsföretaget Clockwork.
Och just därför tar de i dag alltid hjälp av Charma.
– Vi har en bra personlig relation och de kan alltid ta fram oväntade, bra presenter i alla lägen, säger Petter Lundgren, vd på Clockwork.
Charma grundades av entreprenörerna och kompisarna Marcus Andelius och Jonas Theodor som en e-handel för färdiginslagna presenter till privatpersoner. Grundat ur en egen önskan att förenkla julklapps- och födelsedagsinköpen som de själva ibland kände skapade både stress och en hel del frågetecken.
E-handeln blev en succé och snabbt kom förfrågningarna från företag som sökte nya grepp kring presenter till sina anställda.
Och så fick det bli.
Clockwork jobbar med bemanning och rekrytering i hela Sverige och har cirka 150 anställda. Företaget köper både julklappar och sommarpresenter till alla varje år. Och ibland där i mellan också.
Charma företaget med heta sommargåvor
Här ser du hela utbudet
Lägger stor vikt vid kundrelationen
– Vi är ett ganska feminint bolag. Många presentbolag är ganska traditionellt manliga i sitt utbud. Det är ölglas, grillprylar, golfbollar och padelväskor… Där fångade verkligen Charma upp oss, med att kunna hitta produkter som är mer genusneutrala som lockar vår personal på ett trevligare sätt. Deras utbud är mer varierat. Där tycker jag att de är riktigt duktiga, säger Petter Lundgren.
Ett tack för ett bra jobb genom presenter är ett vanligt sätt att visa uppskattning av sin personal. Men att hitta de där perfekta gåvorna som passar alla är inte alltid en enkel match, men då är sannolikt Charma lösningen.
Företaget har ingen fysisk butik, men lägger stor vikt vid relationen med sina kunder. Via telefon, mejl och chatt. På hemsidan får man enkelt en överblick och tips på presenter i säsong och i olika prisintervall.
Passa på att charma företaget med heta gåvor till sommaren!
Alltid genomtänkta presenter
– För oss spelar det ingen roll att vi inte kan klämma och känna så mycket, vi har en jättefin dialog med Charma och de hjälper oss att hitta rätt, med genomtänkta saker och inte det gamla vanliga … De levererar våra gåvor till personalen på våra 20 kontor runt om i Sverige och de är alltid extra fint inslagna, med sidenband, omtanke och utan slentrian, säger Petter Lundgren och konstaterar sedan:
– Och skulle något gå snett, som att något paket kommer bort, så löser de alltid det direkt… Tidigare hade vi en annan leverantör i väldigt många år, men sedan något år gör vi i stort sett alla våra inköp hos Charma.
Charma har som sagt ett väldigt stort utbud av produkter i alla prisklasser, från välkända varumärken och av god kvalitet. Många av dem passar bra att profilera med företagets logotyp eller budskap.

Petter Lundgren, vd på Clockwork, är en av Charmas många trogna kunder.
Sommargåvor som garanterat gör succé hos personalen
Här ser du de hetaste produkterna
”Personalen blev svinnöjd”
När Clockwork till exempel åkte till Sicilien på kickoff i höstas ordnade Charma fram en skärbräda i sicilianskt olivträ från Vargen & Thor till alla.
– Det blev jättebra! En lite cool grej. Personalen blev svinnöjd och kommenterade presenten efter att vi kommit hem: ”Åh, den luktar så härligt, jag tänker tillbaka på Sicilien …”, säger Petter Lundgren.
Charma säljer också gåvokort i olika prisklasser. Då kan mottagaren själv välja sina produkter eller skänka värdet till välgörande ändamål. Gåvokorten kan levereras digitalt, vilket förstås påverkar miljön minimalt.
Charma lägger nämligen en väldigt stor vikt vid hållbarhet på alla plan.
– Det är superviktigt för oss också. Det stora vi kan göra är att sätta press på våra leverantörer, vi gör utvärderingar av våra leverantörer ur ett hållbarhetsperspektiv varje år. Hade inte Charma legat i framkant när det gäller just hållbarhet så hade vi inte valt dem. Det är helt avgörande för oss, säger Petter Lundgren.